Senaste avsnitten
-
#272 – Attacken mot MOVEit
02 december, 2024 -
#271 – Det primära hotet … Sverige
24 november, 2024 -
#270 – Det senaste om NIS2 och CER
17 november, 2024
Bilindustrin och i synnerhet svenska Volvo har ständigt utvecklat nya säkerhetslösningar ända sedan trepunktsbältet kom i slutet av 50-talet. Men vad händer när säkerhetssystemet blir avancerade och komplexa och dessutom … uppkopplade.
I dagens avsnitt, som är ett tips från en lyssnare, analyserar Mattias och Erik säkerhetsriskerna med uppkopplade bilar. En studie har nyligen gjorts av Vi Bilägare där trafik skickas från en ”smart bil” till datacenter i kina som ägs av kinesiska staten.
Vad händer med en industri som lagt stor vikt på säkerhet drivs av teknisk innovation, och som påskyndas av kunder som vill ha smarta lösningar? Hur pass självkörande får en bil bli och är det bara en tidsfråga innan hackare tar passagerare som gisslan och styr bilen remote?
Show notes:
https://www.itsakerhetspodden.se/187-rullande-sakerhet/
Hej,
Intressant om IT-säkerhet när det gäller bilar! Hur skickar bilarna iväg sin data? Nyare bilar visar ju sin position (med mera) i ägarens mobil.
Det är nog ganska olika mellan märken av bilar. Min farsas bil integreras med mobilen via Bluetooh och torde kunna få sitt Internet den vägen. En del bilar har inbyggd mobil, så du sätter SIM-kortet i bilen. Mvh Erik Zalitis
Här är en intressant artikel på ämnet.
https://mashable.com/article/privacy-please-what-data-do-modern-cars-collect
//Erik