För några år sedan skrev jag berättelsen om hur vi gör podden från ett ljudinspelningsperspektiv. Men vi har lärt oss mycket sedan dess och förbättrat våra metoder och inspelningstekniker. Här kan du se hur det brukade gå till.
Att fånga vårt ljud i flykten
Vi sitter antingen hemma hos oss själva, eller är ute hos någon och intervjuar dem. Ibland gör vi intervjuer via videokonferenser, men detta försöker vi undvika. Vi lägger mycket tid på att se till att inspelningen blir bra, eftersom problem som sker i denna fas sällan går att rätta till. Man kan inte fixa allting i efterbehandling.
Så låt mig börja historien utifrån ett lärande perspektiv – hur vi tänker för att få bra ljud.
Första regeln för ett bra ljud är att lyssna. Innan man börjar sätta upp allting, måste man lyssna på rummet! Vi ber alla att vara tysta och sätter oss sedan där intervjun ska ske och försöker avgöra om det finns några problem. Det kan vara allting från en störande luftkonditionering till ljud utanför rummet. Sedan kopplar vi upp allting. Vi ber därefter folk att prata.
Det enklaste är att förklara att vi ställer in allting och sedan med dem om vad som helst som är intressant, det behöver inte ha något att göra med podden som ska spelas in. Det är viktigt att lyssna efter kabelbrum, prassel, andningsljud och mikrofonpuffar. Vi kommer tyvärr till att man MÅSTE tvinga folk att sitta still och hålla avståndet till mikrofonen. Kläder, papper och när folk trummar på bordet går rakt in i mikrofonerna och är mycket trist att lyssna på! Om det uppstår oljud vid inspelningen måste jag bryta och rätta till det oavsett vilket.
Tekniken bakom vår inspelning av ljud
Jag spelar alltid in med all ljudprocess avstängd och använder alltid multikanalsläge. Detta gör att jag kan efterbehandla ljudet och då bestämma hur det ska låta. Jag ser också till att använda 24-bitarsläget och att ställa in trimmarna noggrant så det inte blir någon överstyrning. Trimmarna ger reglarna ett visst manöverutrymme och gör att man kan justera ljudet. Det är viktigt att alla som pratar sitter framför en egen mick och kanal och deras ljudnivåer är så lika som möjligt.
Hur vi spelar in hemma hos oss själva

Såhär såg det ut för några år sedan när jag bodde i Solna. På bilden ser ni Mattias som är på besök hemma hos mig för att spela in ett avsnitt. Sedan dess har jag flyttat till Kungsholmen och Mattias bor i Hornstull. Vi spelar numera in avsnitten på två ställen. Vi har för detta ändamål varsin Rode Rodecaster 2. Det är en inspelningskonsol/mixer som gör det enkelt att spela in ljudet lokalt. Dessutom har vi varsin Shure SM7b, vilket är en välkänd och vanlig poddmikrofon. För att kunna höra varandra, kopplar vi upp via Microsoft Teams. Det ljudet duger för att vi ska kunna prata, men inte för att lägga ut i podden. Därför kopierar Mattias sitt inspelade mikrofonljud och skickar det till mig. Jag fogar sedan samman kanalerna i Audacity.
Inspelning ute på fältet

Mikrofoner: Shure SM7b.
Inspelningsmaskin: Rodecaster Pro 2.
Intervjuer på plats kräver en del planering. Vi kan spela in fyra deltagare (inklusive oss själva!) på en gång och vi har tillräckligt många Shure-mikrofoner för att kunna göra det. Vi försöker få tillgång till lokaler med tillräckligt bra ljud för att fungera som inspelningsmiljöer. Men det är ändå lite fältmässigt, då vi är ute på plats och spelar in där det är möjligt. Erfarenheten är att man oftast kan få ett trevligt konferensrum utan luftkonditionering och med gardiner på väggarna.

Ulf Berglund och Inga Nordqvist sedda från min plats vid bordet.
När man är ute hos någon eller några man vill intervjua, går det inte att upptäcka att man glömt ta med något eller att något är trasigt. Så funktionstest och en snabb inventering är nödvändigt innan jag tar sportbagen över axeln och lämnar lägenheten på väg mot intervjun.
Redigering
Det finns ett gammalt uttryck som lyder ”we’ll fix it in post”. Alltså vi fixar problemen i post-redigeringen. Detta är ett skämt. Så fungerar det inte alls i verkligheten. De flesta störningar är svåra att få bukt med när de väl spelats in. Men avbrott, tystnad, felsägningar och omtagningar kan man alltid hanteras när jag klipper ljudet. Och det är nästa steg i processen. Vare sig vi spelade in på fältet eller hemma hos oss själva, är det nu dags för mig att klippa ljudet. Verktyget heter Audacity och är ett gratis verktyg som passar mycket bra för poddskapande.

Varje mikrofon och därmed varje person får sin egen ljudkanal för sitt ljud. I bilden ovan är det min och Mattias kanaler som syns. Det är en ganska noggrann och ibland tråkig timme där jag sitter och lyssnar och tar bort saker som inte ska vara kvar. Alltså, markera ljud, trycka radera och lyssna. Man får inte klippa bort inandningar och sådant. Det kräver mycket koncentration. Jag sitter med mina hörlurar, Beyer Dynamics DT770 och försöker se till att det låter naturligt när det är redigerat. När det är klart, exporterar jag det till en wav-fil per kanal och lägger i en katalog.
Ljudprocess
Därefter tar jag rast 15 minuter. Det är ett faktum att man blir trött av att lyssna koncentrerat och börjar acceptera ljudet utan att höra avvikelser. När jag strax ska börja processandet av ljudet, måste jag vara ”klar i huvudet”. Annars kanske jag gör fel när jag ska få det att låta bra.
Nu är det dags att fixa nivåerna och ljudet så det går att lägga ut som ett poddavsnitt. För detta ändamål använder jag Presonus Studio One. Det verktyg är tyvärr inte gratis. Man kan göra ganska bra processning av ljudet i Audacity för den som har en tajt budget.

Varje kanal måste nu gås igenom och effektsättas. För detta lägger till en noise gate, en kompressor och en ljudmätare på min kanal. Jag har ganska tung andning och det är bra att tysta micken mellan det att jag pratar.

Kompressorn ”plattar till ljudet” så de svaga och de starka delarna låter ungefär lika högt. Jag försöker nå en medelnivå på -15 dBLUFS för varje kanal. Detta kollar jag med ljudmätaren YouLean som ligger i effektblocket för kanalen.

Nu har jag träffat ljudnivåerna ungefär där de ska vara. Sen gör jag om arbetet för Mattias kanal. Han behöver ingen noise gate, så jag nöjer mig med kompressorn och ljudmätaren.
Därefter sätter jag en limiter som minska topparna och ser till att summan av ljudet inte överstyr.

Med YouLean-mätaren i slutmixen, ser jag till att ljudet håller sig kring -14 dBLUFS, vilket är standard för Youtube och Spotify. Det är lite starkare medelnivåer än de -16 dBLUFS som anses standard för poddar.
Slutmixning
Innan jag är klar ser jag till att vinjetten hamnar i början och slutet av poddavsnitten. De huserar på sin egen kanal.
Sedan skapar jag en mixdown, alltså en färdig mp3-fil som innehåller det färdiga programmet.
Därefter lyssnar jag på ljudet i ett par JBL bluetooth-högtalare. Det ger en fingervisning om hur det kan låta hemma hos folk som lyssnar på podden. Då hör jag också om någon av oss hörs svagare än den andra.
Nu är vårt ljud klart att ladda upp till vår poddleverantör Libsyn, där det tillsammans med Mattias avsnittsbeskrivning och bild blir till ett färdigt avsnitt som skickas ut på alla kanaler där vi publicerar podden. Normalt brukar vi släppa ett avsnitt varje måndagkväll eller söndagkväll och mitt arbete är inte klart! Nu återstår att skriva show notes och göra reklam för avsnittet på sociala media.
Här finns ett klipp där man kan få en inblick i hur vi bygger ett avsnitt av podden.
Länkar
Felaktigheter
- Inget att rapportera denna gång. Kommentera gärna om ni
inte håller med omhittar fel i något vi sagt.