6 september, 2020

Show Notes för #90 – Technical support scam

Microsofts ”What me worry”-pose. Eller är det för elakt? De är faktiskt ganska aktiva i att informera allmänheten om dessa typer av brottslighet och hur man undviker att gå i fällan.

Avsnittet heter 90 – Technical support scam
Det spelades in 2020-09-04 och lades ut 2020-09-06.
Deltagare: Mattias Jadesköld och Erik Zalitis
Show notes skrivna av Erik Zalitis.

”Hello, we’re calling from Windows support”. Denna typ av support-scams har varit väldigt framgångsrika under de senaste tio åren, men de börjar bli mindre vanliga nu. Kanske har de gjort sitt och faktiskt blivit mindre lukrativa. Eller så finns det bättre metoder att lura folk? Som jag säger i podden, har varje attack sin tid eller som man säger i det stora landet i väster ”Every dog has it’s day”.

Letar man på Google efter Tech support scams, är det ”Scambaiters” som dyker upp först. Precis som vi säger i podden. är det personer som gärna djävlas med supportscammarna genom att ringa dem och försöka sabba för dem eller ta över deras datorer.

Episode 100: 100th Episode Spectacular | The Agile Revolution Podcast
Fråga: varför lägger man så mycket vikt vid faktor 10 av vår gemensamma talbas? Skulle folket i Babylon som baserade sin aritmetik kring bas 60 ens ha brytt sig? Troligen inte, det fanns nämligen inga podcasts på deras tid, jag säger bara det.

Men vänta lite! Vi måste ju också konstatera att vi just nått vårt första 100! Just det, idag lägger vi ut vårt hundrade avsnitt på Internet. Hurra… Vad blir det för firande? Inget, men vi är i alla fall glada över att det hänt!

Framtiden är dyster – för dem, inte för oss

En nedbrytning av olika typer av vägar som man kan råka ut för. De där samtalen man får, är uppenbarligen inte de enda vägarna in i eländet.

Antalet rapporterade fall av dessa bedrägerier har minskat från 68% till 63% enligt PCMag. Men en av fem kommer i alla fall att låta bedragarna leda dem vidare även om långt i från alla av dem blir avlurade pengar. 2018 rapporterades att 6% av alla som kontaktas förlorar pengar som en direkt effekt. Det är enkelt att se att detta är mycket bra siffor jämfört med t.ex. Spam. … Eller kanske ska vi säga dåliga siffror, eftersom vi faktiskt inte vill att de ska lyckas.

Errata

Nytt stycke där jag skriver om felaktigheter i avsnittet eller förtydligar saker som kan missförstås. Vi har givetvis gjort detta tidigare också, men det är tydligare att ge dem ett eget stycke.

  • Dock inget att rapportera denna gång. Kommentera gärna om ni inte håller med om något vi sagt.

Länkar

PC-mags artikel om bedrägeriets nedgång:
https://uk.pcmag.com/news/118079/tech-support-scams-still-a-problem-but-things-are-improving

Det kan gå tufft till i branschen:
https://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/microsoft-tech-support-scammer-recorded-threatening-to-kill-b-c-man-1.2980453

En hel del matnyttigt som vanligt på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Technical_support_scam

Kitboga, en av många lyckade ”Scam baiters”:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kitboga_(streamer)

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to top